Veche mască tribală africană "Mwana Pwo"
triburile Chokwe
Angola
cca. 1950 - 1960
lemn sculptat, șlefuit incizat, pigmentare, împletire de fibre naturale
Populația Chokwe se remarcă prin structura matrilineală a societății tribale, ceea ce a dus la dezvoltarea unui interesant cult matern.
Aceste credințe sunt direct legate de principiile arhetipale ale fertilității, element recurent în toate religiile animiste africane. Societatea Chokwe este divizată în Mugonge (societatea bărbaților) și Ukule (societatea femeilor).
Cele două subcategorii sunt complementare, ele aflându-se întro relație dinamică ce guvernează viața comunității.
Tradițiile tribale implică și un complex rit inițiatic – Mukanda - prin care băieții între 8 și 12 ani sunt trimiși în afara satului, în tabere special amenajate în savană,
unde sunt circumciși și introduși apoi în tainele oculte ale ritualilor mascate.
Acest proces disciplinar are ca scop pregătirea băieților pentru viața de adult și durează căteva luni. O altă categorie importantă de ceremonii este cea a măștilor Pwo (feminine) și Cihogo (masculin).
Aceste practici au un rol educativ și de divertisment, prin care se transmit informatii esențiale precum ierarhia tribală și modelele comportamentale aprobate de comunitate.
Măștile Pwo sunt exponentele idealului feminin, cultura Chokwe venerând puterea femeilor de a naște, de a crea viață, un proces mistic care a suscitat imaginația triburilor africane din timpuri imemoriale.
Trebuie menționat faptul că în cadrul ceremoniilor doar bărbații puteau interpreta dansurile ritualice, chiar dacă purtau măști și costume stilizate cu trăsături feminine.
Identitatea dansatorilor este în mod oficial secretă, și este de obicei stabilită în cadrul taberelor Mukanda,
dar acest gen de informații parvin cu ușurință femeilor din comunitate care pot acorda nume alternative dansatorilor pentru a păstra aparențele cutumiare.
Dansul Pwo este descris ca fiind destul de lent comparativ cu practicile altor triburi, cu mișcări fluide și armonioase, aproape lascive, ce reproduc mișcările dansurilor feminine din cultura Chokwe.
O teorie avansată de cercetătoarea și istoricul de artă africană Marie-Louise Bastin, descrie aceste dansuri drept lecții de educație sexuală, mai ales că veșmintele costumului ritualic erau mulate pe corp și peste ele se purtau sâni de lemn, mimându-se astfel anatomia femeilor (fig.2).
Există două categorii de măști Pwo. Prima reprezintă spiritul ancestral al mamei primordiale, echivalentul Evei din tradiția iudeo-creștină
, întruchipată prin figura unei femei în vârstă, împlinite din punct de vedere reproductiv, păstrătoare a înțelepciunii feminine.
A doua variație sculpturală, intitulată Mwana Pwo, descrie o femeie mai tânără, exponentă a fertilității biologice, dar neîmplinită din punct de vedere al experienței.
Această mască Pwo prezentată face parte din a doua categorie, deoarece prezintă relativ puține urme de scarificare, semn al vârstei fragede – șase incizii dispuse simetric câte trei în zona pomeților și un model cruciform central pe frunte.
Simbolul din urmă, denumit cingelyengelye, nu este clar definit, unele surse indicându-l drept o cosmogramă stilizată în timp ce alte teorii îl leagă de crucea creștină
pe care tribul Chokwe e posibil să o fi preluat de la colonizatorii portughezi. Masca este un exemplu clasic de măiestrie tribală ce venerează frumusețea feminină.
Conform lui Marie-Louise Bastin, ochii migdalați, întredeschiși sugerează legătura cu lumea spiritelor.
Stilul sculptural Chokwe are ca punct focal zona oculară, ceea ce reiese și din redarea proeminentă a ochilor.
Efigia reprezintă un ideal al frumuseții și tot Bastin menționează faptul că unele măști erau portretizări sculpturale ale unor femei tinere din respectiva comunitate.
Fața ovală, alungită într-o bărbie ascuțită este încadradă în partea superioară de o friză sub formă de diademă decorată cu meandre incizate,
sugerând caracterul nobiliar al personajului redat.
De marginea acestei diademe este atașată o țesătură de rafie, de care sunt prinse franjuri textile,
pe acestea fiind înșirate segmente tubulare din lemn, imitând coafura stil “dreadlocks”.
Acest stil de aranjare a părului este specific mai multor culturi africane, dar datorită popularizării de care a beneficiat în cadrul religiei Rastafari,
originară din Etiopia și apoi exportată și adoptată prin intermediul robilor în Jamaica, este de multe ori asociat doar cu spațiul Caraibilor.
Acest fenomen a generat o confuzie referitoare la aceste măști, care sunt greșit denumite drept măști “rasta”.
Compoziția geometrică a măștii inspiră armonie estetică, expresia facială fiind caracterizată de seninătate și pace lăuntrică.
Masca este însoțită de un stativ realizat din lemn și structură de fier forjat manual ( atelier ArtAntik ).
Veche manufactură de artizan Chokwe, datând de la jumătatea secolului XX (cca. 1960).
Citeste articolul documentar : Arta africana : Influentele artei africane in arta moderna europeana
proveniență
Republica Democrată Congo - Angola
periodizare
cca. 1960
periodizare realizată cu repere de stil, patină naturală, proveniență de lot și arie geografică
marcaje
fără marcaje
dimensiuni
înălțime mască cu stativ : 57 cm
dimensiuni mască
înălțime : 25 cm
lățime maximă : 24 cm
altorelief : 26 cm
dimensiuni stativ
înălțime : 51 cm
dimensiuni bază stativ : 24 cm / 19 cm
gramaj
1,9 kg /ansamblu total
stare de conservare
excelentă
COST TRANSPORT
Acest produs nu este diponibil pentru livrare prin curierat Poșta Română !
FAN COURIER : 50 lei
TOATE ARTICOLELE SE LIVREAZĂ ÎNSOȚITE DE CERTIFICAT de PREZENTARE și
FACTURĂ FISCALĂ