Categorii

RAR : Impresionantă mască tribală Igala | Egwu | început de secol XX

Vandut RAR : Impresionantă mască tribală Igala | Egwu | început de secol XX

Informatii si comenzi telefonice
0727.826.845 / 07ARTANTIK

Cod produs: Mască-coif Egwu - Igala
Disponibilitate: Vandut
4900 Lei Preţul în puncte de recompensă: 60
Cant: Adaugă în Coş

vezi toate detaliile produsului

Monumentală mască-coif Egwu/ Egu 

| Odumado |

tribul Igala

Nigeria

cca. 1900 - 1940

 

Măștile-coif  Egwu / Egu, executate într-o manieră sculpturală elaborată, reprezintă spiritele ancestrale ale populației Igala, din Nigeria. Aceste obiecte ritualice sunt strâns legate de structura socială a populației Igala care se clasifică în două categorii principale: Igala Mela (țărani proprietari de pământ) și Igala Ata/Attah (clasa conducătoare, termenul “Ata”fiind titlul official al regelui). Astfel există două tradiții care fac uz de măști: Egwu-Afia - folosite mai ales în festivitățile Yam, ocazionate de recoltarea grânelor și Egwu-Ata - asociate unor personaje mitice alese dintre figurile remarcabile ale monarhiei tribale.  Fiecare clan are o astfel de figură legendară, dintr-un total de 10, pe care o reanimă în cadrul celei mai mari festivități tribale – Egwu-Ata. Se pare că primii monarhi Igala, reprezentați prin măștile Egwu, nu au fost personaje istorice reale, ci sunt mai degrabă figuri mitologice arhetipale care prin simbolismul lor și modelul comportamental legendar sintetizează ordinea socială. Astfel, măștile Egwu-Ata sunt, de fapt, reprezentări idealizate ale etnogenezei poporului Igala,  contribuind la conștientizarea colectivă a identității tribale.     

Acest tip de mască este un exemplu emblematic pentru arta sculpturală a triburilor Igala, având un rol apotropaic intrinsec. Este o reprezentare de tip Odumado a unui rege-războinic mitic din cultura Igala. Întreaga piesă inspiră putere și impune respect, atribute intrinseci unui monarh. Executată dintr-o singură bucată de lemn, este o variantă supradimensionată a unui cap de bărbat. Volumetria, proporțiile, urechile rotunde și gura ușor deschisă sunt elemente tipice măștilor Egwu, al căror stil este relativ fidel anatomiei umane. Ochii migdalați, plasați sub arcul unor sprâncene atent redate, cu expresie severă, sugerează autoritatea unui lider. O altă semnificație a ochilor îngustați, indicată de John Picton (Profesor Emeritus de artă africană și cercetător în cadrul University of London), se referă la faptul că persoana reprezentată este decedată, însă ea poate privi din lumea spiritelor către urmași, oferind acestora protecție. În acest context fizionomic, gura întredeschisă indică un ton poruncitor, demn de un cap încoronat.    

Calota coifului este sculptată în altorelief, imitând părul împletit în stil african (eng. “cornrows”), dispus în rânduri longitudinale. Pe frunte sunt dispuse simetric trei antrelacuri ogivale ce se prelungesc în meandre peste coafura atent elaborată, cu trei aplicații metalice, ce pot fi identificate cu legendara coroană Ikebe, specifică regilor Ata.  Circumferința creștetului este delimitată de restul feței printr-o bentiță tipică vestimentației tradiționale nigeriene. Zonele laterale sunt decorate cu incizii verticale paralele, delimitate în partea inferioară de incizii ce se prelungesc pe linia mandibulei până în culțurile gurii. Acestea sunt reprezentări simbolice ale scarificărilor ritualice practicate în trecut de populația Igala.   

Vârful bărbiei ascuțite delimitează median, în simetrie perfectă , un gât gros și zvelt, expresie simbolică a forței fizice. Ansamblul ornamental cu armonie geormetrică și proporții atent studiate relevă faptul că această mască este manufactura unui artist talentat și experimentat, stil clasificat de către John Piction ca aparținând artizanilor consacrați din zona metropolitană a capitalei regatului Igala – Idah.  

Baza măștii prezintă pe întreaga sa circumferință o serie de orificii de care se atașa un costum tribal, realizat din material textil, asemănător unui giulgiu (fig. 1 & 2). Acest detaliu, împreună cu vizibilele urmele de practică ceremonială și crăpăturile structurii lemnoase, atestă faptul că această mască a fost folosită în ritualurile tribale Igala.

Populația Igala se regăsește în sud-estul Nigeriei, pe teritoriul fostului regat Igala (sec. VII-XIX), la confluența râurilor Niger și Benue. Este unul dintre cele mai vechi grupuri etnice din Nigeria, cu o istorie bogată și o lungă tradiție monarhistă. Regatul Igala a atins apogeul între secolele XVII-XVIII, perioadă în care s-a extins din punct de vedere teritorial și a colonizat triburile învecinate, supunându-le unui regim tributar. A fost perioada în care economia a înflorit, susținută de comerțul cu sclavi dar și de inițiative de industrializare, printre primele de acest gen de pe continentul African. Fiind o societate predominant agrară, de-a lungul timpului  în această zonă s-a dezvoltat un complex cult chtonic cu evidente valențe animiste. Multe dintre ritualurile specifice acestui areal nu au fost niciodată documentate, ceea ce conferă piesei o notă de mister. Numărul membrilor tribului Igala este în prezent estimat la aproximativ 4 milioane de indivizi, peste 70% fiind agricultori. Etimologic, Igala,  este un cuvânt din dialectul tribului învecinat, Yoruba, în care termenul înseamnă “antilopă”, animal totemic  în spațiul african, apreciat pentru agilitatea și inteligența sa. Chiar și în zilele noastre, membrii tribului Igala se identifică cu aceste atribute,  dovadă fiind și un vechi proverb ce sintetizează relația dintre spiritul culturii Igala și antilopă: "Antilopa, un animal mereu în frunte, nu bea niciodată apă tulbure sau murdară". (“Ọchachakolo Ẹla ki d’ọgba amomi ẹbun” în dialectul local)

Piesa cu deosebit aport decorativ pentru o amenajare cu accente exotice, impresionează atât prin dimensiuni, cât și prin aspectul său dramatic, amplificat de frumoasa patină naturală a lemnului.

Provenind din colecția privată a unui colecționar german, această mască este o veche manufactură de artizan Igala, datând din primele decade ale secolului XX ( 1900 - 1940 ).

Masca prezentată este un exemplu de rafinament și măiestrie africană. Este cunoscut faptul că artizanii africani din numeroase triburi au dezvoltat un simț al abstractizării aparte, manifestat printr-o estetică unică în lume, care la începutul secolului XX a devenit un izvor pentru artiștii europeni din avangarda artei moderne.

Masca este oferită spre vânzare împreună cu o instalație de prezentare realizată special pentru aceasta. Instalația este formată dintr-o bază de lemn masiv și un stativ realizat din fier forjat și vopsit.

 

Accesati reper de pret in cotatie internationala !

 

                        

 
 

proveniență

Nigeria

 

periodizare

cca. 1900 - 1940

primele decade ale secolului XX

periodizare realizată cu repere de stil, patină naturală, repere documentare, proveniență de lot și arie geografică

 

 marcaje

fără marcaje

 

dimensiuni

înălțime mască cu stativ: 75 cm

dimensiuni mască

înălțime: 39 cm

lățime maximă: 24.5 cm

lungime maximă: 29 cm

dimensiuni stativ

înălțime: 66 cm

dimensiuni bază stativ: 25.7 cm / 25 cm / 4.8 cm

 

gramaj

1,535 kg/mască

1,935 kg/stativ

3,470 kg /ansamblu total

 

stare de conservare

excelentă

 patină naturală și fisurile lemnului atestă vechimea și utilizarea măștii în practici ceremoniale

structură lemnoasă cu fisuri naturale, aspect ce nu afectează integritatea ansamblului

 

 

COST TRANSPORT

Acest produs nu este diponibil pentru livrare prin curierat Poșta Română !

FAN COURIER : 80 lei

 

TOATE ARTICOLELE SE LIVREAZĂ ÎNSOȚITE DE CERTIFICAT de PREZENTARE și FACTURĂ FISCALĂ