Categorii

Spectaculoasă mască-coif Ngotang | tribul Fang | Gabon | anii '40

-34% Vandut Spectaculoasă mască-coif Ngotang |  tribul Fang |  Gabon | anii '40

Informatii si comenzi telefonice
0727.826.845 / 07ARTANTIK

Cod produs: Masca coif Ngotang
Disponibilitate: Vandut
3500 Lei 2300 Lei Preţul în puncte de recompensă: 50
Cant: Adaugă în Coş

vezi toate detaliile produsului

Spectaculoasă mască-coif Ngotang, tip Janus

tribul Fang

  Gabon

anii '40

 

Tribul Fang este renumit pentru abstractizarea sculpturală, a cărei estetică, alături de cea a altor triburi africane, a influențat la începutul secolului XX celebrii artiști cubiști și expresioniști din avangarda vremii – Picasso, Modigliani și chiar Brâncuși. Măștile Fang erau folosite în ritualurile societăților secrete tribale Ngil, dar și în venerarea cultului ancestral al strămoșilor, denumiți Byeri. Aceste din urmă practici implicau păstrarea osemintelor, în special a craniilor înaintașilor în relicvarii cilindrice, realizate din coajă de copac (“nsekh-o-byeri ” în dialectul local, fig. 1 & fig.2), plasate strategic pe hotarele așezărilor, pentru a-i proteja pe cei vii de spiritele malefice. Fiind o populație de războinici semi-nomazi, era important ca rămășițele, cu evidente veleități apotropaice, să poată fi transportate cu ușurință în timpul campaniilor militare. Este interesant de știut că în 1910 măștile de tip Ngil au fost interzise de colonizatorii francezi  în urma unor sacrificii ritualice întreprinse de tribul Fang. Această interdicție  a generat în jurul anilor 1920 apariția unui nou tip de măscă, care a combinat atributele Ngil cu ritualurile Byeri, rezultând astfel spectaculoasele măști-coif  Ngotang, termen ce se traduce prin “fată albă tânără”. Titulatura este o abreviere de la nlo ngon ntanga ce înseamnă “fața fiicei omului alb”. Această etimologie, cel puțin stranie, se explică prin faptul că atunci când populațiile Fang au văzut pentru prima oară europeni, au crezut că aceștia erau spirite reîntoarse în lumea celor vii, în cultura locală culoarea albă fiind asociată morții. Aceste măști se caracterizează prin multifacialitate (cu 2, 3 sau 4 fețe), fiind asemănătoare din acest punct de vedere cu reprezentările sculpturale romane ale zeului Janus. Fețele sunt acoperite cu o argilă albă numită caolin, respectând astfel seminificația literală a numelui. Semnificația acestor efigii nu este clară, dar conform unor teorii ele simbolizează dualitatea masculin-feminin sau sunt alegorii pentru moarte, viață, naștere și boală. Cert este că figurile sculptate reprezintă spirite protectoare, care din cauza interacțiunii cu europenii au preluat cromatica dermatologică a acestora. Astfel, măștile Ngotang sunt produsul unui proces sincretic ce îmbină credințe africane antediluviene și evidente elemente coloniale.    

Cel mai probabil aceste măști sunt derivate din relicvariile cilindrice deja menționate. Se pare că rolul lor ritualic este unul polivalent, fiind folosite pentru a localiza vrăjitorii rău-intenționați, pentru a proteja tribul de farmece și blesteme, dar și în cadrul unor evenimente sociale cum ar fi înmormântările, nașterile sau alte ocazii ce necesită luarea unor decizii în cadrul comunității. Aceste măști se poartă ca un coif, acoperind tot capul, de baza căruia se atașează prin coasere un costum de rafie ce îmbracă întregul corp al purtătorului, ascunzându-i astfel identitatea, un element esențial în practicile secrete Fang. Înainte de începerea ceremoniilor ritualice, care implicau și dansuri tribale, purtătorul măștii trebuia să treacă printr-un proces inițiatic ce presupunea ingurgitarea unor leacuri tradiționale pentru a deveni mai ușor în mișcări, aplicarea unor poțiuni magice cu rol protector pe corp, purtarea unor talismane specifice și, detaliu extrem de important în cultura Fang,  să practice abstinența.

Masca-coif Ngotang prezentată este un exemplu clasic de artă ritualică Fang, ce se remarcă printr-o geometrizare atent studiată, bogată în detalii și simbolism. Piesa, cilindrică, este realizată dintr-o singură bucată de lemn, cu partea superioară în formă de dom, peste care se suprapun două creste dispuse cruciform. Pe circumferința măștii sunt sculptate în altorelief patru figuri alungite (forma cea mai rar-întâlnită), dispuse la distanțe egale, câte una  pentru fiecare punct cardinal. Acest gen de reprezentare sugerează caracterul talismanic al măștii, pericolul putând fi “văzut”din orice direcție ar veni.

Fiecare chip prezintă urme de argilă caolin, însă din cauza vechimii și a folosirii îndelungate, suprafețele patinate s-au estompat. Sprâncenele arcuite ce se prelungesc pe linia mandibulei, dau o formă de inimă expresiei faciale, tipică reprezentărilor sculpturale Fang. Ochii migdalați, înfundați în cavitățile oculare, și gura întredeschisă, lipsită de vitalitate, semnifică apartenența la lumea spiritelor. Figurile sunt decorate diferit, două câte două, cu motive geometrice incizate și orificii dispuse în zona pomeților sau a mandibulei, stilizări evidente ale practicilor de scarificare tribală. Sub bărbiile ascuțite a două dintre fețe se pot observa o serie de găuri pentru ca cel care poartă masca să poată vedea și respira în timpul ceremoniilor. Mai jos, pe întreaga circumferință a lemnului sunt dispuse trei rânduri de găuri, distanțate inegal. Rândul inferior are ca scop atașarea costumului de rafie, iar cele superioare erau folosite pentru inserarea de pene decorative. Același rol îl au și orificiile din crestele de pe calota coifului. Zonele dintre efigiile sculptate sunt ornamentate cu diferite modele geometrice, dintre care cele mai interesante sunt trei romburi aranjate pe verticală, reminiscențele celebrei sculpturi a lui Brâncuși – Coloana Infinitului. Tradiția sculpturală Fang folosește tehnica pirogravurii cu fierul încins, unele modele incizate pe suprafața măștii fiind astfel realizate, fapt relevat de rotunjimea crestăturilor. Suprafața lemnului a fost colorată cu o nuanță roșiatică, iar crestele vopsite în negru, în timp ce fețele erau acoperite cu pudră albă de caolin.               

Vizibilele urme de practică ceremonială și crăpăturile structurii lemnoase împreună cu orificiile folosite pentru coaserea și atașarea costumului ceremonial de rafie, atestă faptul că această mască a fost folosită în ritualurile tribale Fang.

Piesa cu deosebit aport decorativ pentru o amenajare cu accente exotice, impresionează atât prin dimensiuni, cât și prin aspectul său abstractizat, amplificat de frumoasa patină naturală a lemnului.

Masca este oferită spre vânzare împreună cu o instalație de prezentare realizată special pentru aceasta. Instalația este formată dintr-o bază de lemn masiv și un stativ realizat din fier forjat și vopsit.

Provenind din colecția privată a unui colecționar german, această mască este o veche manufactură de artizan Fang, datând de la jumătatea secolului XX (1940 - 1950).

 

             

 

proveniență

Gabon

 

periodizare

anii ' 40 - '50

periodizare realizată cu repere de stil, patină naturală, proveniență de lot și arie geografică

 

 marcaje

fără marcaje

 

dimensiuni

înălțime mască cu stativ: 68 cm

dimensiuni mască

înălțime: 39 cm

lățime maximă: 26 cm

dimensiuni stativ

înălțime: 50 cm

dimensiuni bază stativ: 27 cm / 27 cm / 5 cm

 

gramaj

1,815 kg/mască

1,845 kg/stativ

3,660 kg /ansamblu total

 

stare de conservare

excelentă

 patină naturală și fisurile lemnului atestă vechimea și utilizarea măștii în practici ceremoniale

structură lemnoasă cu fisuri naturale, aspect ce nu afectează integritatea ansamblului

 

 

COST TRANSPORT

Acest produs nu este diponibil pentru livrare prin curierat Poșta Română !

FAN COURIER : 70 lei

 

TOATE ARTICOLELE SE LIVREAZĂ ÎNSOȚITE DE CERTIFICAT de PREZENTARE și FACTURĂ FISCALĂ